Supravietuirea pe timp de iarna - cum rezistam in masina - sfaturi practice

Zilele astea iarna şi-a intrat in drepturi, şi ca de obicei ne-a luat prin surprindere din nou. Nu stiu de ce, dar de ceva timp iarna asta e ca un agent sub acoperire care ia pe toată lumea pe nepregătite. Şi ca de obicei autorităţile nu pot face dezăpezirea în timp util, iar mulţi dintre romani rămân inzăpeziţi pentru că se comportă ca nişte papagali şi in loc să stea acasă la căldurica cu un pahar de vin fiert si să se uite ca tot omul normal la un meci de fotbal, preferă să plece de nebuni pe drumuri.


Ce facem insă dacă suntem nevoiţi totuşi să ne pornim la drum? Cum supravietuim in maşina? Iată cateva sfaturi practice de care ar trebui să ţii seama dacă faci pe nebunul şi pleci cu maşina la drum.

In primul rand verificaţi maşina - acumulatorul şi sistemul de aprindere trebuie să fie în stare foarte bună, iar bornele bateriei curăţate. Vedeţi dacă aveţi antigel. Asiguraţi -vă că sistemul de încălzire şi dezgheţare funcţionează eficient. Verificaţi funcţionarea farurilor şi a luminilor de avarie. Dotaţi-vă cu lanţuri antiderapante.

Conditii meteo nasoale la condus pe timp de iarna

Informaţi-vă dacă pe traseu nu sunt drumuri blocate. Echipaţi maşina pentru condiţii de iarnă (anvelope de iarnă, lanţuri, lopată, săculeţ cu nisip etc.).

Porniţi la drum cu rezervorul de combustibil plin. Nu o să şiţi niciodata când o sa rămâneţi blocat, si nu cred că vă doriţi sa rămâneţi fără combustibil exact când aveti nevoie cel mai mult de el. Ganditivă ca dacă sunteşi blocat pe undeva prin camp o sa fie nevoie sa folosiţi o parte din combustibil pentru sistemul de incălzire.

Păstraţi în autoturism pături, o lanternă, apă şi alimente.

Dacă viscolul vă blochează în vehicul în afara localităţii: staţionaţi cât mai pe dreapta drumului şi porniţi luminile de avarie; sunaţi la 112 şi indicaţi locul în care aţi rămas blocat; porniţi motorul şi sistemul de încălzire câte 10 minute la fiecare oră, pentru menţinerea căldurii în interior (când motorul este pornit deschideţi uşor un geam pentru ventilaţie, evitând inhalarea de monoxid de carbon);  curăţaţi zăpada de pe ţeava de eşapament; mişcaţi-vă periodic, pentru a menţine organismul cald, evitând extenuarea; consumaţi lichide pentru evitarea deshidratării; pe timp de noapte porniţi lumina din autoturism, pentru ca echipajele de salvare să vă poată localiza; nu părăsiţi autovehiculul dacă nu vedeţi în apropiere o clădire în care vă puteţi adăposti.

Întrucât vântul puternic afectează întotdeauna buna desfăşurare a circulaţiei rutiere, vă recomandăm să sporiţi atenţia pe toată durata deplasării, dar mai ales la ieşirile din tronsoanele împădurite şi sate, la intrările şi ieşirile de pe poduri sau la încrucişările cu autovehiculele cu gabarit mare. Rafalele de vânt laterale modifică ţinuta de drum a maşinilor, cu atât mai mult cu cât viteza cu care se circulă este mai mare.

Adaptaţi permanent viteza de rulare la condiţiile de drum şi trafic. Astfel, chiar dacă vă aflaţi în localităţi sau în afara lor, iar partea carosabilă este umedă ori acoperită de polei, gheaţă, zăpadă bătătorită sau mâzgă, trebuie să circulaţi cu o viteză care să permită oprirea în siguranţă, având în vedere distanţa de frânare în astfel de condiţii este mult mai mare.

Pentru a nu fi in situaţii in care puteti pierde controlul maşinii si astfel sa derapaţi, evitaţi acţionarea bruscă a sistemului de frânare şi a mecanismului de direcţie. Când rulaţi pe un carosabil alunecos nu uitaţi ca trebuie sa folosiţi cu precădere frâna de motor. Păstraţi în mers o distanţă suficient de mare faţă de vehiculul din faţă, pentru a putea opri în condiţii de siguranţă! Dacă rulaţi pe o şosea alunecoasă nu efectuaţi depăşiri riscante.

Folosiţi luminile de întâlnire permanent pe timpul zilei, mai ales în condiţii de vreme nefavorabilă. Curăţaţi în permanenţă farurile, blocurile de semnalizare, parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului, asiguraţi buna funcţionare a ştergătoarelor de parbriz şi folosiţi corespunzător instalaţia de ventilaţie - climatizare!

Respectaţi indicaţiile agenţilor de circulaţie şi a lucrătorilor de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, în cazul interzicerii temporare a circulaţiei pe unele sectoare de drum, pentru facilitarea intervenţiei echipajelor de deszăpezire şi a autosalvărilor.

Pentru cei mai multi şoferi, momentul în care merg liniştiţi pe stradă şi simt că fuge maşina de sub ei este cel mai periculos. Primul reflex - cel de a reduce viteza, este greşit, spun profesioniştii. Soluţia este să contravirăm uşor şi să acceleram în direcţia în care pleacă spatele maşinii, în acea direcţie contravirăm, dacă botul pleacă în dreapta, virăm stanga, dacă spatele pleacă în stânga virăm stânga.
Mai nouă Mai veche

نموذج الاتصال